Този вкусен десерт може изненада и най-големите скептици, тъй като се приготвя лесно, има лека пухкава текстура и много наситен шоколадов вкус. А основата му е от авокадо и сурово какао. Тези две основни съставки на нашия мус са много полезни и по-долу сме събрали малко интересна информация за ползите от консумацията им.

Авокадото:

Авокадото е плод от семейство Лаврови. Дървото вирее във влажни тропически гори и достига височина от около 15м. Плодът обикновено тежи около 150-250 г , но има и сортове с по-едри плодове (до 1кг), а също и миниатюрни разновидности. Вътрешността съдържа една семка, но често се бърка с костилка поради големината и. Плодът озрява едва след кат бъде откъснатот дървото.

Популярността му се дължи на богата му, кремообразна, кадифена текстура и мек вкус.

Хранителни акценти:

Авокадото е отличен източник на мононенаситени мазнини и витамин Е. То е с високо съдържание на калории поради високото съдържание на мазнини.

Авокадото има по-разтворими фибри от други плодове и съдържа редица полезни минерали като желязо, мед и калий и е добър източник на витамин В и фолиева киселина.

100 г авокадо съдържа около 19 г мазнина, от които 12 г са мононенаситени мазнини (само 4 г наситени мазнини).

Ползи за здравето:

Ръководството за видовете мазнини, които трябва да консумираме за здравословна диета, се променя. В момента се препоръчва да избираме ненаситени мазнини, като например мононенаситени мазнини (като тези, които се намират в авокадо), тъй като те се предполагат, че са по-добри за здравето на сърцето, отколкото наситените мазнини.

Изследванията показват, че мононенаситените мазнини спомагат за предпазването от сърдечни заболявания и понижават кръвното налягане. Маслата, осигурени от авокадо, включват олеинова киселина и линолова киселина и следователно се препоръчват като част от балансирана диета за предотвратяване на висок холестерол.

Как да изберете и съхранявате:

 Авокадото се яде, когато е напълно узряло. За да постигнете това, оставете го на стайна температура за не повече от седмица. Когато узрее, авокадото трябва да бъде леко меко при натиск.

Един трик за по-бързо узряване на авокадото е като го поставите в хартиена торба заедно с банан.

То не трябва да се поставя в хладилника, докато не узрее.

За да го предпазите от потъмняване (след като сте го разрязали) може да го напръскате с лимонов сок.

Суровото какао:

Ползи за здравето:

Ползите от какаото включват понижаване на високото кръвно налягане, холестерол, затлъстяване, бронхиална астма, рак, синдром на хроничната умора. То е полезно при бързо заздравяване на рани и притежава съставки, подобряващи настроението.

Какво представлява какаото?

Какаовите зърна са ферментиралите семена на какаовото дърво, чието латинско име е Theobroma cacao, което означава „Храна на боговете“. Той е роден в района на Амазонка и, както подсказва значението му, исторически се счита за много важна култура в Централна и Южна Америка. Всъщност какаовите зърна са толкова ценни, че местните племена ги използват като форма на валута.

Плодът на какаовото дърво е подложка, пълна със сладък пулп, обгръщаща купчина от около 20-40 какаови семена.

Хранителна стойност:

Какаото е богато на минерали като желязо, магнезий, калций, фосфор, мед и манган. Той също така е добър източник на селен, калий и цинк, като същевременно осигурява на организма въглехидрати, протеини и хранителни влакна. Освен това съдържанието на холестерол в него е почти незначително. Той съдържа какаово масло, което е смес от мононенаситени мазнини като олеинова киселина и наситени мазнини, а именно стеаринова киселина и палмитинова киселина.

Шоколадов мус с авокадо (веган и без глутен)

Съставки:

4 бр. зряло авокадо, обелени и нарязани на парчета

2 супени лъжици суровo какао

½ чаша натурални фурми или сушени, но накиснати във вода за 1 час и изцедени

½ чаша леко запечени лешници

½ чаша кокосово мляко

шипка морска сол

Кокосов чипс (за гарниране)

Инструкции: 

Добавете лешници в чопъра и разбъркайте докато се смелят финно. Ако нямате хубав чопър, може вместо печените лешници да добавите лешников тахан. Така мусът ще е с по-финна текстура.

Добавете какаото на прах, фурмите, солта и разбийте на пулсации.

Добавете кокосовото мляко и авокадото и продължете да разбивте.

Прехвърлете готовият мус в буркани или чашки и отгоре гарнирайте с кокосовият чипс и част от печените лешници. Охладете най-малко 1 час.