блогНещо полезно

Всичко, което трябва да знаеш за глутена

Всичко, което искаш и трябва да  знаеш за глутена – въпроси и отговори.

Ако темата те интересува, предполагам, че вече си чела моята статия “Всичко за глутена“, където събрах повечето теория, но подкрепена с личен опит. Трябва да знаеш, че и в двете статии не засягам алергията към глутена. Тоест не разглеждам цьолиакията, която се води автоимунно заболяване, а говорим за чувствителност.

Но да се спрем на някои от най-горещите въпроси около глутена.

Ако се храня безглутеново, може ли това да доведе до липса на ценни вещества?

Попаднах скоро на това твърдение и останах доста озадачена. Реално глутенът е протеин и липсата, която можеш да получиш, е на протеин. Но само при условие, че не приемаш никакви животински протеини. Тоест си на веган хранене и не добавяш допълнително растителни протеини. Останалите макро- и микронутриенти, (които  се съдържат в зърнените култури, а не в глутена) ги има и в другите храни. Можеш да получиш липси на нещо, само ако не консумираш храна, която съдържа незаменими хранителни източници. Като например омега-3 мастните киселини в рибата и рибеното масло. Също ако спазваш диета, която изключва цели хранителни групи. Хранителните групи са въглехидрати, протеини, мазнини и микроелементи (тук влизат витамините и минералите). Но, ако разчиташ на протеин само от глутена, няма да успяваш да си го набавяш в нужните за организма дози.

Пшеницата и съдържащите глутен храни не притежават незаменими хранителни вещества. Тоест можем да си набавим всичко, което се съдържа в тези култури, и от други хранителни източници, безглутенови такива. Следователно няма как изключването им от менюто да доведе до липси на каквото и да е. Разбира се, ако се храним пълноценно и балансирано. И тук отново ще споделя личния си опит за 10 години безглутеново хранене. През изминалия месец си правих пълни изследвания на витамини, минерали, хормони и т.н. Всичко е в перфектните, оптимални стойности! Ти прецени дали да вярваш, или не. И не, не те убеждавам, да започнеш да се храниш без  глутен, но както вече писах – добре е да си направиш теста, за да знаеш, а не да гадаеш.

В лимеца няма глутен. Мога ли да го консумирам в безглутенов режим?

Това е една от огромните масови заблуди. Буквално я чувам всеки ден! Само защото лимецът се препоръчва като една от алтернативите на пшеницата, не означава, че в него няма глутен. Винаги се акцентира, че в него има по-малко глутен, но никъде не съм срещнала научно обоснована информация, че в лимеца няма глутен! Според мен това е един от многото митове за здравословното хранене, който  върви от уста на уста, но няма никакви научни, клинични и/или лабораторни обосновки.

Ако все още се чудиш… в лимеца  има глутен, но той е в много по-малки количества. В повечето случаи – и тук има изключения. Тоест ако имаш непоносимост, не трябва да консумираш и лимец. Ако си на елиминационна диета за определен период от време – месец-два, също не трябва да консумираш лимец. Но ако нямаш никакви проблеми с глутена, това е една чудесна алтернатива. А и вкусен начин да намалиш приема на глутен, за всеки случай ;). Освен това лимецът е много, много по-вкусен! Има естествена сладост в него 🙂

В хляба, направен с квас, няма глутен! Значи мога да ям хляб с квас.

Грешка! Да, както обясних вече в статията “Всичко за глутена“, в хляба с квас молекулата на глутена е подготвена за храносмилане, благодарение на ферментационните прицеси, през които той е преминал, в резултат на което крайният продукт е обогатен с ензими и пробиотици, които многократно улесняват храносмилането. Ноооо това не означава, че глутенът е изчезнал! Ако имаш чувствителност или алергия, избягвай и този хляб. Ако нямаш, чудесно! Може да се възползваш от богатата на пробиотици и ензими храна, каквато е хлябът, направен с квас. В идеалния случай си го приготвяй сама у дома. Виж как тук. И не, не е толкова трудно, въпрос на организация и мотивация е 🙂

Как да разбера дали хлябът с квас реално е такъв, произведен с квас?

Чети етикетите! Не изпадай в маниакални подробности. Не е нужно например да изучиш километричните таблици с Е-та, просто се информирай за натурални консерванти и подобрители. Ограничи се до там. Не консумирай храна, съдържаща съставки, които не можеш да произнесеш! Апропо, най-старите и най-естествени натурални консерванти са солта и захарта.

А сега в примери: Има много подвеждащи маркетингови трикове. Например: купуваме хляб с квас според описанието. Но ако прочетем съдържанието, виждаме, че освен квас, в хляба има и мая и оцет. Какво трябва да ни говори това? Означава, че хлябът не е минал през дълга ферментация, а само през едно обикновено 30-минутно втасване. Квасът и оцетът в съдържанието му са само за да наподобят вкуса. А реално си купуваме хляб, втасал с мая, от производител, който иска да ни заблуди! Аз не бих подкрепила производството му с моята покупка. Ако не намирам хляб с квас, бих си купила (за семейството ми) обикновен хляб, който съдържа брашно, мая, сол, но не и такъв с подвеждащ етикет. А по-вероятно е аз да им направя и да не купя нищо.

Помни, че така ние, потребителите, гласуваме. И с покупката си казваме на производителя, че ни харесва да ни заблуждава! Че е ОК да се хващаме на евтини трикове. Защото докато те работят и реализират продажби, той ще продължи да ги използва. Но за това също ще напиша отделна статия, защото има още много какво да споделя. Като например за хляб от 100 % лимец, в чието съдържание пише 60% лимец.

Диети за отслабване без глутен. Ще отслабна ли, ако спра глутена?

Спирането на глутена не е поради диетични причини! Това не е хранителен режим, създаден за отслабване! Той се включва в лечебни протоколи, тоест спира се по здравословни причини! Целта им е да се спре дразненето на храносмилателната система, за да може тя да се възстанови.

И да, много хора отслабват, когато преминат към безглутенов режим на хранене. Но ако го правят осъзнато и правилно, а най-вече, ако следват лечебен протокол. Това означава преминаване към цялостно по-здравословно хранене. Изключване на силно преработените и рафинирани храни, бързите въглехидрати и изобщо на богатите на захар храни.

Много често обаче хората спират да ядат глутен, но заменят хляба с безглутенов такъв. Следобедното кексче с безглутеново (не домашно приготвено, а от лъскава опаковка). А сутрешния кроасан с голяма доза безглутенови зърнени закуски (със съдържание на много захар, или още по-зле, и с подсладители!).

Не може обаче да ядеш безглутенови кексчета и хлябове, пълни със синтетични или хидрогенирани съставки, сутрин, обед и вечер и да очакваш да отслабнеш. Заменянето на боклучавите съдържащи храни глутен с безглутенови такива просто не работи :-). При това не работи не само за отслабването ти, но и не работи за здравето ти.

Ако се храниш  без глутен, може да имаш проблем с приема на фибри!

Да, кажем, че до някъде има резон в това твърдение. Макар че ако се има предвид обикновен бял глутенов хляб, то трябва да знаеш, че в него няма никакви фибри! В рафинираните брашна липсват всякакви фибри, които са умишлено отстранени, за да стане печивото по-меко, по-бухнало и с по-гладка текстура. Но все пак, за да си информирана, ще поясня.

Най-добрите фибри са в зеленчуците, като зеле, броколи, дръжките на магданоза, карфиол, репички, алабаш, моркови, аспержи, целина и др. Особено, ако не са преминали термична обработка! А ако искаш да се храниш здравословно (със или без глутен!), то би трябвало да приемаш достатъчно зеленчуци! Ако все пак искаш да увеличиш приема на фибри, добри варианти са хуск (познат още като псилиум, който се ползва и в безглутеновите печива), прясно смляно ленено семе, конджак, цикория, семена чиа, печива с кокосово брашно… Това са все естествени източници на фибри. И без значение дали се храниш с или без глутен, те са полезни за теб. Хубаво е да ги включиш в храната си. Не забравяй да пиеш достатъчно вода след консумацията им 🙂

Е, това е от мен. Ако съм пропуснала нещо важно, за което се двоумиш и чуваш противоречиви мнения, сподели го в коментар. Ще ти отговоря на въпроса при първа възможност.

Предишна публикация
Истината за безглутеновото хранене! Мода, реклама или неоходимост?
Следваща публикация
Осъзнато родителство

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.
You need to agree with the terms to proceed

Меню