ЗдравеНещо полезно

Микробиом и връзката му със стреса и затлъстяването

Няма коментари

Проблемите с теглото са първите, на които сме склонни да обръщаме внимание. Защото са най-дразнещи, най-видими и обикновено са първите, които се появяват с влошаване на здравословното ни състояние. На емоционалното също.

В тази статия ще разгледаме случая, в който въпреки здравословното хранене, понякога ни се случва да излезем извън баланс и да започнем да трупаме килограми.

Какви може да бъдат причините?

И сама можеш да се досетиш, че излишните килограми не идват току-така. Както вече споменахме в статията за натуралните фетбърнъри, причините може да са много. И за да ги отстраниш, се изисква комплексен подход.

Тук ще се спрем основно на микробиома. Това е едно доста революционно откритие в нутрициологията, натуропатията и холистичната медицина през последните години. Но всъщност е поредното „добре забравено старо“. Защото още Хипократ е казал, че „всички болести започват от червата“. Е, с книгата си „Микробиом диета“ Рафаел Келман ни казва: „здравето също“. И ако искаш да разбереш как да го подобриш, чети нататък!

Между другото, скоро очаквай и статия на тема хронични възпаления и връзката им със здравето и трупането на излишни мазнини. Това, както се досещаш, има пряка връзка с микробиома. И още, подготвяме и статия за емоционалното хранене с гост лектор психолог. И познай! То пак има връзка и с микробиома!
А сега…

Какво е микробиом?

Рафаел Келман го нарича „забравеният орган“. Това е така, защото повечето от нас се смятат за отделни, автономни същества, чийто растеж и развитие зависят изцяло от нас самите. Но фактически нашето здраве, тегло и дори оцеляването ни са неразривно свързани с микробиома.

С други суми, „забравеният орган“ е критично важен аспект на нашето здраве и дори на идентичността ни, от раждането до смъртта. Поддръжката на тази вътрешна екология е най-бързият начин за сваляне на излишно тегло и за запазване на постигнатото.

Чувала си, че според източната медицина, която в своята основа всъщност е холистична такава, червата са вторият мозък на човека. Е, новината е, че вече има и сериозни научни доказателства за това. По-подробно за всички изследвания, проучвания и методи можеш да прочетеш в книгата ни „Микробиом диета“. Там ще намериш и цялостна програма как да се справиш, ако имаш нужда да балансираш микробиома си, да отслабнеш и да подобриш цялостното си здравословно състояние.

Накратко изводите са следните:

  • Балансираният микробиом регулира имунната система, ¾ от която се намира в червата.
  • Той подхранва стомашно-чревния тракт.
  • Произвежда важни витамини и нутриенти, включително витамини от група B и витамин К.
  • Полага основите на оптималното настроение и мозъчни функции, като влияе на производството на невротрансмитери, хормони и биохимични вещества, от които мозъкът ни се нуждае, за да обработва мислите и емоциите.
  • Също така микробиомът поддържа теглото ни идеално, като подпомага храносмилането и улеснява пълноценното усвояване на храната, поддържа нормален апетит и метаболизъм на оптимално ниво.

Дори и само това е достатъчно, за да се замислиш за връзката на микробиома със здравето и отслабването. Но искам да ти споделя още нещо важно. И то е:

Миркробиомът може да препрограмира гените ни!

Всеки от нас има втори геном и това е генетичният материал на микробиома. А този втори геном в по-голямата част от своята същност е по-мощен от основния. Всеки от нас се ражда с комбинация от около 22 000 човешки гена. Но придобивайки микробиома си, приемаме в тялото си други 3,3 милиона гена. Съотношението е 150:1. Както казва Веласкес-Маноф, сравнявайки втория геном с първия: „Представете си огромен наръчник, поставен до едно листче със задачи!“.

Нашите гени се променят бавно, от поколение на поколение. Но животът на микроба е само около 20 минути. Това означава, че генетичният състав на микробиома може да се променя бързо. Толкова бързо, че за 24 часа може да изпадне изцяло в дисбиоза в отговор на стрес, антибиотици или тежка болест. По същия начин само за няколко седмици можеш отново да балансираш микробиома си със здравословна диета. Този факт ни дава възможност да бъдем гъвкави и да контролираме здравето, апетита, теглото и метаболизма си.

Микробиомът не само има огромно въздействие върху нас чрез своите гени, но и повлиява гените, които вече носим.

Възможността да се модифицира генната експресия – да се отключват и блокират гени, да се определя кога и как да работят, се нарича епигенетика и това е една от най-вълнуващите нови сфери в науката и медицината. Епигенетиката разглежда гените не като фиксирани единици, унаследена „даденост“, определяща живота ни, а в зависимост от външните условия и начина на живот – хранене и добавки към него, сън, количество стрес и т.н. С други думи, ние не сме заложници или галеници на съдбата от гледна точка на генетичния материал, предаден от родителите ни. Факторите на средата, в която живеем, и балансът на микробиома определят качеството на живот и здраве.

Нашите гени може също така да ни предразполагат към надебеляване. Както при диабета, в този случай различни гени участват в обуславянето на типа метаболизъм, а освен това и в няколко сложни взаимодействия. И отново – унаследените гени могат да бъдат отключени или блокирани.

Небалансираният микробиом може да активира предразположеността към затлъстяване,

а здравият микробиом може да намали, или изобщо да блокира, експресията на тези гени. И така, генетичният състав на микробиома ни определя неговото влияние върху унаследените гени.
Обратното също важи. Тези от нас, чиито гени предразполагат към здравословно тегло, може да напълнеят, ако стресът, храната, хроничните възпаления, начинът на живот или излагане на токсини увредят микробиома им. Гените разказват важна част от личната ни история, но не цялата.

Това прозрение е особено съотносимо, когато става дума за отслабване. Нашият микробиом извлича калориите, важните витамини, помага да смелим храната си, сигнализира кога се чувстваме гладни или сити и регулира метаболизма ни, за да определи дали да трупаме мазнини, или да ги горим. Ние буквално не можем да изпълняваме тези функции сами. За да постигнем идеален апетит, метаболизъм и тегло, трябва да помогнем на микробиома си.

Спри да броиш калории!

Имаме новини за теб – микробиомът ти е по-силен и по-умен от теб. Небалансираният микробиом ще надделее, предизвиквайки глад за захар и мазнини, като едновременно с това забавя метаболизма и увеличава апетита ти. Обратно, с балансиран микробиом ще имаш апетит за здравословни храни, ще се чувстваш сита с малко храна, ще си гладна само когато наистина имаш нужда от енергия, а не когато си тъжна например, и ще гориш излишните мазнини, вместо да ги трупаш.

Има ли действително връзка между микробиома и стреса?

Знаеш ли, че в червата има повече нервни окончания, отколкото в гръбначния мозък?

Това обяснява защо връзката между червата и мозъка е двупосочна. Когато сме стресирани, тревожни или ядосани, мозъкът ни предизвиква реакция от хипофизо-адреналната система и залива тялото ни с хормони на стреса. Те нарушават храносмилането и предизвикват симптоми като газове, подуване, киселини (гастроезофагеален рефлукс или ГЕР) и в дългосрочен план, напълняване.

Червата ни произвеждат невротрансмитери, хормоните, нужни на мозъка, за да се чувстваме спокойни, балансирани, оптимистични, енергични и фокусирани. Когато стомашно-чревният тракт не функционира правилно, той не може да синтезира достатъчно от тези важни химикали.

Например серотонинът е важен невротрансмитер, нужен, за да се чувстваме оптимистични и самоуверени. Той е и основен фактор, за да се наспиваме добре. Когато нивото на серотонин е понижено, се чувстваме безнадеждни, несигурни в себе си и тъжни, като същевременно се борим с тези чувства, а това предизвиква допълнителна превъзбуда и безсъние. В по-сериозни случаи ниските нива на серотонин водят до така модерната диагноза „депресия“.

Около 95% от серотонина в тялото се синтезира в червата, където помага в регулирането на храносмилането. Червата са критично важна част от имунната ни система.

Около 70 до 80% от имунната система се намират в червата.

Разбира се, това има смисъл, като се замислим, че една от основните функции на имунната система е да ни пази от бактериите, токсините или вирусите, които дебнат и в храната. Затова, когато стомашно-чревният тракт не е в кондиция, често страдаме от настинки, инфекции, акне и много други дребни проблеми.

С други думи, чревното здраве е от изключителна важност за метаболизма, апетита и теглото ни, а също и за настроението, външния вид, енергията и способността да издържаме на стрес и инфекции.

Ползите от „микробиомната медицина“ и лекуването на червата:

  • бързо, драматично, постоянно отслабване;
  • подобрен умствен фокус, емоционално състояние и нива на енергия;
  • подобрен отговор на стреса;
  • по-здрава имунна система;
  • красива, сияйна кожа;
  • растеж на косата;
  • обновено усещане за жизненост.

Възпаление и микробиом

Възпалението е реакция на имунната система, която създава различни здравословни проблеми в цялото тяло. Когато имунната система атакува истински натрапник – например болестотворни бактерии или токсин, възпалението възниква като съпътстваща щета, страничен ефект.

През 2014 година д-р Дандона измерва ефекта от стандартната закуска в заведение за бързо хранене. Той поискал от субектите на изследването да изядат два сандвича – единият с яйца, шунка и сирене, а другият с наденичка в хлебче, заедно с две картофени кюфтета. След това измерил нивата C-реактивния протеин (CRP) в кръвта им, показател за възпалителен процес. За изненада на Дандона нивото на възпаление на участниците в изследването се повишило рязко и останало високо с часове.

Разбира се, д-р Дандона очаквал определена реакция от храната, но никой дотогава не бил документирал толкова бърз отклик. В края на краищата Дандона открива, че храните с високо съдържание на рафинирана захар, рафинирани въглехидрати и вредни мазнини стимулират растежа на определени чревни бактерии. Понеже животът на една бактерия трае около 20 минути, „лошите“ бактерии започват да надделяват над „добрите“ веднага щом вкусят нишестето и мазнините. Лошите бактерии бързо произвеждат вещество, наречено ендотоксин, което провокира защитна реакция в имунната система – тоест възпаление. Тук се включва метаболизмът.

Възпалението причинява прекомерно производство на инсулин, което кара тялото да спре да гори мазнини и да започне да ги съхранява.

Възпалението нарушава синтеза и на лептин, което пречи на чувството за ситост. Ако се опитваш да отслабнеш, тази метаболитна промяна изглежда прави нещата невъзможни! Ако се намираш в постоянен стрес, в резултат страдаш от постоянно възпаление. Това възпаление кара имунната ти система да измени работата на метаболизма ти.

Резултатът – тялото ти е в криза.

Променяйки работата на метаболизма, тялото ти се опитва да ти помогне да оцелееш. А за оцеляването всеки грам задържана телесна мазнина е важен. Все пак храната е малко, мазнината ти трябва, за да се топлиш, а и не се знае кога ще е следващото ти хранене. Ако намериш храна, желанието ти не е да хапнеш малко и да изгориш мазнината, за да поддържаш стройната си фигура. Искаш да се натъпчеш догоре, да наводниш кръвта си с инсулин, за да обработиш допълнителните калории, да ги преобразуваш в мазнина и да я задържиш на всяка цена.

Независимо дали стресът е причинен от пътешествие през тундрата, много работа или постоянен семеен проблем, тялото получава едно и също съобщение и отговаря по един начин: задържа мазнините. За щастие, има решение: справяне с възпалението чрез възстановяване на микробиома до здравословно ниво, оттам и пренастройване на метаболизма да гори мазнини, вместо да ги пази.

Какво можем да направим още днес?

Цялата програма за рестартиране, подобряване и възстановяване на микробиома, разбира се, можеш да намериш в книгата на Рафаел Келман „Микробиом диета“. Но ето какво можеш да изпълняваш още от днес.

Премахни:

  • Добавки и консерванти в храната
  • Синтетични съставки в козметиката и почистващите препрати. Ако имаш нужда от помощ за натурални такива виж нашите събрани идеи тук, тук и тук
  • Антибиотици – естествено, понякога е наложително, но избягвай прекомерната употреба и винаги вземай и пробиотици
  • Хлор
  • Токсини от околната среда – гъбички, паразити, синтетични химикали, цигарен дим…
  • Прекомерен и безспирен стрес
  • Генетично модифицирани организми (ГМО) – в храната и в козметиката
  • Синтетични дезинфектанти за ръце (ако искаш да си приготвиш натурални такива, виж нашия опит, проучвания и рецепти по темата), освен когато са наистина необходими – тялото ти трябва да бъде изложено на повече бактерии
  • Тежки метали, като живака, който се намира в много големи риби
  • Месо от животни, отглеждани в нехуманни условия или извън био стопанствата – те се хранят с генномодифицирани фуражи и са пълни с хормони на стреса поради нехуманното отглеждане.
  • Нестероидни противовъзпалителни медикаменти, включително аспирин и ибупрофен
  • Захар и рафинирани храни
  • Трансмазнини и хидрогенирани мазнини.

И няма да се уморим да го повтаряме. Храненето е много важно, но не е достатъчно! Осигури си достатъчно:

  • сън;
  • почивка;
  • вентилиране на стреса;
  • ограничаване на химията в дома;
  • лечение на хроничните възпаления в организма;
  • радост от живота – тук и сега;
  • ритуали за щастие и емоционален баланс.

Очаквай и следващата ни статия, посветена на скритото възпаление в организма, което влошава качеството на живота ни. От нея ще научиш кои са седемте основни области, в които може да се развие възпаление, какво е поливъзпаление и как лесно и ефективно да се справиш с възпалителния процес, за да си върнеш здравето и красотата.

Tags: Здраве, Нещо полезно

Още публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.
You need to agree with the terms to proceed

7 рецепти за натурални фетбърнъри
Меню