блогНещо полезно

8 енергийни и детоксикиращи храни и напитки

1 коментар

Защо искам да те запозная с 8 енергийни и детоксикиращи храни и напитки?

Защото предполагам знаеш, че детоксът е много, много важен! Невинаги обаче имаме времето, енергията и настроението да преминем през пълна програма за детоксикация, каквато например е „14 дни детокс” на Надя Петрова. А всички специалисти по хранене ни съветват да правим това поне веднъж в годината.

Друг е моментът, че има и специфични състояния, в които не само не може, но и не трябва да си организираме такива предизвикателства. Като например при болестта на Хашимото, изтощение на надбъбречните жлези и други.

Какво можеш да направиш въпреки това, за да се погрижиш за ежедневната детоксикация на организма си? Винаги има начини. Въпрос на организация, мотивация и нагласа.

Вероятно вече си чела доста за ползите от различните детоксикиращи храни и напитки, както и за суперефектите от суперхраните. Сигурна съм, че си правила не един и два опита да се възползваш от тях. А вероятно вече имаш и топ 8 на своите енергийни източници в ежедневието.

Целта на тази статия не е да те засипе с поредната доза суха статистика за тези храни и да те убеждава колко полезни са всъщност те. Искам да ти споделя своя опит на човек, който работи от години на 12-часов работен ден, често без почивка в събота и неделя. Човек, който посреща следващия ден с усмивка и достатъчно енергия, за да не се чувства смазан от работния график и ежедневните задължения.

Ти ще решиш дали ще се възползваш от моя опит, или ще потърсиш своите собствени топ 8 храни и напитки. Тези, които ще паснат най-добре в твоето ежедневие и ще те заредят с щедри дози оптимизъм и енергия. Надявам се да ти дам вдъхновение да ги откриеш, дори и да не са в този списък.

Вода

Винаги на първо място. Чувала си да казват, че там, където има вода, има и живот. Е, едва ли е случайно. Може да се кажат много неща за водата и всички те да са верни. Най-основното е, че тя помага на тялото да изхвърли токсините по естествен начин. Оптималната доза вода, която трябва да пие всеки от нас всеки ден, е около 30 милилитра на килограм телесно тегло. Можеш да изчислиш сама, като умножиш килограмите си по 0.30 и получиш точното количество.

Ако вече изпълняваш точка 1 от плана, поздравления – така по-лесно ще надградиш останалите.

Ако искаш да надградиш нещата, пробвай и това:

Вода с лимон

Една от най-добрите детоксикиращи храни и напитки за подпомагане на изчистването на черния дроб. Това е лек детокс на черния дроб, който филтрира всички токсини в тялото. Всеки ден. Без почивка! Така че малко помощ ще му дойде добре.

Пий вода с лимон всяка сутрин на гладно.
Използвай сока на ½ лимон и долей 200 – 300 милилитра вода. Ако ти е приятна, може да пиеш и още една през деня. Пий всяка сутрин в продължение на 1 месец. После направи 1 месец почивка и повтори – отново за 1 месец.

Пречистваща вода с лимон

Пречистваща вода с лимон

Кокосова вода

Кокосовата вода е естествена електролитна напитка. Хидратира тялото веднага, дори и в големите жеги, и доставя бързо на клетките витамини и минерали.

Пробвай да изпиеш една студена кокосова вода след изтощителна тренировка. Също и в горещ летен ден, в който колкото и вода да погълнеш, тялото ти казва, че все още не му е достатъчно. Или в който и да е момент на свръхумора. След 15 минути чувството ще е различно.

Внимание! Това не е средство, което ще ти позволи да „издевателстваш“ над организма си системно! Почивката си е почивка и не лишавай тялото си от нея! Но ще успее да те върне в състояние на баланс сравнително бързо, по естествен начин. Т.е. използвай при нужда или за удоволствие, но не пренебрегвай и почивката.

Зелен чай

Един от най-добрите детоксикатори и естествен заместител на кафето. Също съдържа кофеин, но в пъти по-малки концентрации. До 2 – 3 чаши на ден са приемливи. Пробвай обаче да ограничиш до две – макар и богат на антиоксиданти, в него има и кофеин.

Матча

Най-висококачествения зелен чай в света. И определено №1 в личната ми класация за напитки. Продава се на прах и се разрежда във вода. Може да е топла или студена. Добави малко мед и кубчета лед и имаш освежаваща напитка за горещите летни дни. За още по-добър вкус добави кокосова вода и/или 1 чаена лъжичка кокосово масло.

За матча лимонада можеш да добавиш сока на един лимон, малко мед, кленов сироп или кокосов нектар, 1 капка етерично масло от лимон и да разбиеш в блендера с кубчета лед. Подсладителят подобрява изключително много вкусовите качества на матча. Но аз я обичам без никакъв подсладител и с много фреш от лимон. Открий своята комбинация.

Освен това матча има широко приложение в сладкарството. Комбинира се чудесно с шоколад, кокосова сметана, сметанов сладолед… А и можеш да я използваш за естествен оцветител в сладкиши. Ако искаш зелен цвят, разбира се.

Сурови какаови зърна

Номер 1 в личната ми класация на детоксикиращи храни, на суперхрани, на храни въобще и на енергийни източници като цяло. Да не говорим, че тези малки зрънца са богати на фибри и за да стигнат до нас, трябва преди това да са минали процес на ферментация. Мога още да говоря за какаото. Изключителен почитател съм, както е видно от всички рецепти, които публикувам тук.  Ако си любител на натуралния шоколад, няма как да не се влюбиш в тях. Пробвай ги в момент на физическо неразположение, когато си гладна и/или когато те боли глава. Ще усетиш ефекта мигновено и ще разбереш какво имам предвид.

Освен всичко друго (а какаото има още поне 30 ползи, които не споменавам), суровото какао е богато и на магнезий, който е най-мощният естествен помощник при стресови ситуации. Ако не харесваш вкуса на суровите какаови зърна, пробвай да ги добавиш натрошени към смутито си, сладоледа си или някое от любимите си сладки изкушения.

Пшенична трева

Е, тя определено не е сред детоксикиращите храни, в чийто вкус ще се влюбиш. Но те уверявам, че ефектът ѝ ще те мотивира да преживееш меко казано „странния“ вкус на… ами на трева. Започни с малка доза, защото ефектът ѝ е силно детоксикиращ. Знаеш, че по време на силна детоксикация тялото може да изпита дискомфорт. Същият, както и по време на силна интоксикация.

Трябва ти ½ чаена лъжичка за начало. Разреди с оптимално количество фреш от лимон и вода – колкото ти харесва. Пробвай варианта с ½ чаена лъжичка пшенична трева, сока на ½ лимон и малко вода. Ако ти е трудно да преглътнеш, добави още вода. Пробвай и варианта да разредиш това количество в 1 литър вода и с повече фреш от лимон. Сигурна съм, че ще намериш своя начин. Постепенно увеличавай дозата.
Ако имаш склонност да задържаш вода, ефектът на тази хранителна добавка ще е мигновен. Другото, което ще усетиш, освен прилив на енергия (след няколкодневен прием), е по-често ходене до тоалетна. Не се притеснявай. Това не само е нормално, но и е хубаво за твоето тяло.

Мака

При маката нещата стават бавно, но пък мощният ѝ ефект идва с натрупване. Освен детоксикиращото действие, тя подпомага и балансирането на хормоните. Така че, като типичен представител на семейството на суперхраните, маката има много положителни въздействия.

Любимият ми начин да приемам мака е с шоколад. Комбинациите, в които ще се влюбиш (ти избираш дали ще са под формата на смути, крем и/или десерт):

  • мака, лешников тахан, годжи бери, какао;
  • мака, портокал, какао и бадеми.

Може да пробваш и следните чудесни рецепти с мака:

Шоколадови бонбони с мака и портокал

Мака лате с канела

Шоколадови барчета

Чиа

Ефектът ѝ определено е „Уау!” В комбинация със сурово како на прах или на зърна – няма да се познаеш. Освен че ти дава много енергия, чиата се грижи и за добрата форма на червата ти! А предполагам знаеш, че ако там нещата са наред, всичко останало ще е наред.

Задължително накисвай, преди да консумираш. Може просто да добавиш към разреден фреш, смути, салата, или различни печива. Е, при печенето суперкачествата ѝ значително намаляват, но пък определено ще имаш приятен хрупкав ефект.

Чиата е перфектен „сгъстител“ на сурови кремчета. При безглутенови печива също. Ако не ти допада съчетанието на хрупкаво зрънце с леко слузеста обвивка, пасирай и ще имаш перфектен кремообразен пудинг.

Всички изброени храни и напитки имат и силни детоксикиращи и хидратиращи или подхранващи свойства. Това не е случайно, защото освен да приема необходимите му количества хранителни елементи, организмът ни има нужда и от тези процеси. И те да протичат постоянно и най-вече естествено. Старай се всеки ден да му даваш по малко от всичко: храна, детокс и хидратация, и ще си в топ форма. Ще изглеждаш и ще се чувстваш много по-добре, дори и да си под влияние на силен стрес.

Започни с тези детоксикиращи храни и напитки, които най-много ти допадат като описание, и постепенно добавяй и някоя друга. Така след 2 – 3 седмици ще си успяла да повишиш дозата енергия и оптимизъм, които са ти нужни, за да се справиш с ежедневните предизвикателства.

За да постигнеш още по-добри резултати, не пренебрегвай спорта и почивката! Те също трябва да намерят своето местенце в ежедневието ти.

Успех и ще се радвам да споделиш опит и впечатления тук.

Прочети още: Как да откажем кафето в лесни стъпки

Tags: блог, Нещо полезно

Още публикации

1 коментар. Leave new

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.
You need to agree with the terms to proceed

Как да откажем кафето в 5 лесни стъпки
Микробиом диета от д-р Рафаел Келман
Меню
Have no product in the cart!