Обонятелна памет или способността на ароматите

да ни пренасят в миналото

Случвало ли ти се да помиришеш някой отдавна забравен аромат и той да те пренесе на друго място и в друго време. Някъде назад в детските спомени или на любимо място, на което се чувстваш уютно и комфортно. А да ти се е случвало някой армат да те подсети за друг човек, с когото не си се виждал отдавна? Случайност ще речеш. Да, ние във Вдъхновения много вярваме в случайността. Но всъщност има научно oбяснение на този процес. И тази способност на ароматите, учените приписват на нашата обонятелна памет или способността на ароматите да ни пренасяр в миналото.

Как работят обонятелната памет и обонятелния апарат?

Как възприемаме миризмите и защо едни аромати ни успокояват, а други ни стимулират? Механизмът е общ за всички хора. Мозъкът е органът, който осъзнава мирисния стимул. Близо 30 години повече от 400 екипа невробиолози се опитват да разгадаят процеса. След повече от 10 години проучвания американските изследователи Линда Бък и Ричард Аксел решават задачата. Те публикуват своите открития в списание The Cell, за което получават Нобеловата награда за медицина за 2004 година.

Човек притежава шест сетива, благодарение на които възприема околната среда: зрение, слух, обоняние, вкус, осезание и равновесие. Всяко едно от тези сетива е много важно за нас.  И днес ще се спрем на едно от тези сетва – обонянието.

Обонятелен апарат

Обонянието ни служи да се насладим на приятни аромати, но и ни предупреждава за различни опасности. Доброто обоняние ни помага да възприемаме на 100% света около нас, да го опознаваме и изучаваме.

Рецепторите на обонянието се намират в лигавицата на носната кухина. На повърхността си те имат реснички, които са потопени в слузест секрет. Обонятелните рецептори се обновяват непрекъснато. Обонятелната система на човека може да разпознава между 5000 и 10 000 различни миризми.

Възникналото в обонятелните рецептори възбуждане по обонятелния нерв се предава директно до мозъчната кора. Органът на обонянието, както и другите сетива, се приспособява към постоянно действащи дразнители и чувствителността на рецепторите намалява. Това е много важно да се знае! Пример за това е, че когато използваме любимия си парфюм, ние го усещаме все по-слабо с времето, но това не означава, че той не ухае. Просто ние сме привикнали към аромата му.

За да усещаме по-осезаемо ароматите, е добре да имаме парфюмен гардероб. Но за това ще си говорим по-нататък.

Има хора с много чувствителни носове, които долавят и най-фините нюанси в аромата. Това е дарба. Но нека бъдем спокойни, обонянието е сетиво, което много добре се обучава и тренира. Колкото повече работим с ароматите, толкова по-добре ги опознаваме и развиваме разделителната способност на обонятелните рецептори. Колкото повече работим с ароматите, толкова повече обогатяваме обонятелната си памет.

При някои хора се наблюдава силно понижена или пълна липса на обоняние. Това състояние се нарича аносмия. Причините може да бъдат най-разнообразни – от банална вирусна инфекция до прогресивно дегенеративно заболяване на нервната система. Както вече споменахме обаче, обонянието може да бъде тренирано и подобрено, а в повечето случаи на аносмия – напълно възстановено.

Как можем да подобрим своето обоняние и обонятелна памет?

Обонятелна памет

Обонятелната памет е отговорна за запомнянето на ароматите. Ароматите, от своя страна, могат да предизвикат спомени и асоциации. Това е така, защото обонятелната луковица (област от централната нервна система, която обработва информацията от носа) е част от лимбичната нервна система. Лимбичната нервна система е област в мозъка, тясно свързана с паметта и емоциите. Ето защо миризмите може почти мигновено да предизвикат силни емоции и ярки спомени. Обонятелната луковица е свързана както с амигдалата, която обработва емоциите, така и с хипоталамуса, който е отговорен за асоциативното обучение. Връзките между тези структури обаче няма да предизвикат емоция или спомени, ако преди това не сме срещали конкретен аромат. Помирисвайки за първи път даден аромат, несъзнателно го свързваме с познато събитие, човек или предмет.

Как работи?

Мозъкът създава връзка между аромата и паметта, свързвайки например миризмата на озон с грейнало слънце след дъжд или миризмата на канела с коледни курабийки. При повторна среща с дадения аромат връзката вече е оформена и е готова да предизвика спомен или настроение. По време на нашето детство срещаме много нови миризми, поради което често ароматите предизвикват детски спомени.

Амигдалата обработва нашите емоции. Тя е една от най-примитивните области на човешкия мозък. Възприемането на ароматите не е само усещане, но и преживяване, и емоция. Проучванията показват, че нашите обонятелни вкусове често се основават на емоции. Положителните и отрицателните ефекти от ароматите влияят върху възприятията ни за другите хора, места и ситуации. Подобряващите настроението аромати понякога може да работят и срещу нас. Например увеличавайки положителните емоции, дадена миризма може да замъгли преценката ни. Предпочитанията към определени миризми често се свързват с конкретни спомени и асоциации.

Любопитни факти за ароматите:

  • Има миризми, които изглеждат универсални и се възприемат като приятни от повечето хора. Такъв е ароматът на ванилията, която е честа съставка на парфюмите.
  • Трик, който големите парфюмерийни компании използват, е връзката между цвят и аромат.
  • Най-често оранжевият цвят се асоциира с цитруси, зеленият – с билки, белият – с цветове на жасмин, гардения и тубероза.
  • Розовият цвят се свързва с роза и индрише, кафявият – с дърво, кафе и шоколад и т.н.
  • Освен на настроението ароматите могат да влияят и на производителността на труда, както и на психологическото състояние. Хората, които вдишват цитрусово-ментов аромат например, са по-продуктивни и креативни.
  • Аромати, които повишават работоспособността и създават хармонична работна среда, са лимон, лавандула, жасмин, розмарин, канела и други.

И за финал да обобщим:

Ароматите влияят на нашето настроение, на работоспособността ни и на цялостното ни поведение, като предизвикват асоциации на емоционално ниво. Те са тясно преплетени с нашите спомени и емоции и имат силно влияние върху изборите, които правим. Това е на несъзнавано ниво. Естествените аромати на етеричните масла, на абсолютата, на СО2 екстрактите, тинктурите и помадите, които се използват в натуралната парфюмерия, имат и терапевтичен ефект върху тялото, психиката и емоциите ни. Те могат да ни отпуснат, да създадат усещане за радост и благополучие, да успокоят тревогите ни и да насърчат нашата жизнена енергия.

Потопи се в магията на ароматите!

Започни своето ароматно приключение с книгата на д-р Елена Маркова и Весела Филева „Тайните на натуралната парфюмери“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.
You need to agree with the terms to proceed