Бронирана диета

bronirana-dieta

Сигурно не чуваш за пръв път за Бронирана диета (Bulletproof Diet) и популярното бронирано кафе. Да, то е основен елемент на диетата. Използва се много и в кето храненето, и в протоколите за периодично гладуване. Предполагам обаче ще се съгласиш, че едва ли само бронираното кафе може да направи всички чудеса, които ни „обещава“ тази диета. Каква е същността на прочутата Бронирана диета и кога можем да се възползваме от нейните предимства, ще научиш от новата ни статия.

Преди това ми се иска да отговоря на два важни въпроса. 

Пробвах бронирано кафе. Ужасно е! Как и защо го пиете?

Важно е да знаеш, че самото кафе е препоръчително да се разбие преди сервиране. Използвай блендер или миксер за фрапе. Ако просто сервираш кафето с лъжичка кокосово или краве масло, се получава нещо… меко казано неприятно!  Мазнината изплува на повърхността и когато отпиеш, реално първо пиеш маслото и после няколко капки кафе. А тежката мазна структура на маслото не е особено приятна за небцето. Ако го разбиеш обaче, се получава една плътна и хомогенна напитка, която е доста приятна. Особено ако използваш висококачествено кафе (препоръчваме 100% Арабика от Етиопия с леко кисели нотки), приготвено като ристрето (30 милилитра шот, приготвено за не повече от 30 секунди).

Ако те интересуват тънкостите на правилно приготвеното кафе, можем да подготвим отделна статия. Приготвянето на кафе освен култура е и цяла наука!

Не пия кафе (поради лични и/или здравословни причини). Как мога да приложа бронираната диета тогава?

Не пиеш кафе? Чудесно! Спокойно, както се досещаш, има идеални заместители. Един от тях е превъзходното мака лате с канела на Избела Уенц. Също така можеш да си направиш адаптогенен чай с кокосова сметана. Можеш да използваш гъби рейши, амла, азиатска центела (готу кола), ашваганда, матча или друг адаптоген на прах. Добави и малко канела, кленов сироп, рожков или мескит на прах за подслаждане и обогатяване на вкусовете. Задължително е обаче отново да разбиеш в блендер, за да се емулгират съставките и да имаш плътна, ароматна и засищаща сетивата напитка. В Бронираната диета често закуската се състои от кафе с кокосово масло или краве масло, но акцентът тук е върху мазнината, а не върху кофеина. Така че каквъвто и заместител да избереш, стига да е с повечко съдържание на полезни мазнини и минимално съдържание на въглехидрати, все ще е добър.

Общ преглед

Бронирана диета е противовъзпалителна диета с ниско съдържание на токсични храни (такива, които може да съдържат плесени) и се базира върху комбинирането на циклична кетогенна диета с периодично гладуване. Тя насърчава храненето с кето храни – богати на мазнини и бедни на въглехидрати – за 5 – 6 дни в седмицата, след което следват 1 – 2 дни с по-висок прием на въглехидрати. Идеята на това редуване е тялото да стигне до състояние на кетоза (за първите 5 – 6 дни), но същевременно да се избегнат негативни ефекти като запек и образуване на камъни в бъбреците, които могат да възникнат при продължително оставане в кетоза.

Храните са разделени в три групи според нивото си на токсичност – бронирани, подозрителни и токсични. Според теорията на Бронираната диета първата група храни, обозначени в зелено, са невъзпалителни и съдържат най-малко токсични за човешкото тяло елементи. Те са предпочитаният избор. Следващата категория – на подозрителните храни – е маркирана в таблицата по-долу в жълто. Това са храни, които не са крайно лоши, но според основните постулати на Бронираната диета следва техния прием да се ограничи, колкото е възможно повече. И накрая, „червените“ храни, наричани още „токсични“, са тези, които безкомромисно следва да избягваш, ако решиш да изпробваш оздравителното въздейтвие на Бронираната диета върху себе си.

Кои храни да включиш?

Bronirana-dieta Напитки Органични зеленчуци Олио и мазнини Ядки, семена и бобови
Протеини
бронирани филтрирана вода, минерална вода, бронирано кафе, вода с лимон, зелен чай, прясно сварен студен чай (неподсладен), прясно ядково мляко аспержи, авокадо, бок чой, броколи, брюкселско зеле, карфиол, целина, краставица, копър, маслини, сготвен кейл, зеле, маруля, репички, спанак, тиква и тиквички, кориандър, артишок, зелен фасул, зелен лук, праз, магданоз кокосово масло, жълтъци на яйца от пасищно отглеждани кокошки, масло от крил, животинска мазнина, костен мозък, краве масло и гхи от пасищно отглеждани животни, авокадово олио, рибено масло, слънчогледов лецитин, какаово масло, октаново масло, тъмен шоколад, зехтин екста върджин
кокос, кокосово брашно, суров шамфъстък говеждо, агнешко и свинско месо от пасищно отглеждани животни, яйца от свободно гледани кокошки, желатин, коластра, колагенов протеин, 
дива риба с ниско съдържание на живак, пикша, писия, сардини, сьомга, камбала, пъстърва, суроватка, месо от пасищно отглеждани патици и гъски, конопен протеин
подозрителни комбуча, сурово мляко, бутилиран студен чай (без добавена захар), кокосова вода,  бутилирано ядково мляко, обикновено кафе, прясно изцеден плодов сок патладжан, лук, грах, чушки, лук шалот, домати, гъби, цвекло не-ГМО соев лецитин, патешка и гъша мазнина, краве масло и гхи от животни, хранени със зърнени храни
бадеми, кашу, кестени, лешници, макадамия, пекани, орехи, слънчогледови семки, бадемово брашно, брашно от кашу, брашно от пекан, орехово брашно, тахани (с изключение на фъстъчения), кедрови ядки яйца от клетъчно отглеждани кокошки, месо от пасищно отглеждани пилета и пуйки, нагрята суроватка, месо от конвенционално отглеждани животни

Кои храни да изключиш?

Bronirana-dieta Напитки Органични зеленчуци Олио и мазнини Ядки, семена и бобови
Протеини
токсични пастьоризирано мляко, соево мляко, пакетиран сок, диетични напитки, газирани напитки, подсладени напитки, аспартамови напитки, спортни напитки сурови ядки, суров манголд, суров кейл, суров спанак, царевица, консервирани зеленчуци, соя
преработена пилешка мазнина, слънчогледово, рапично, фъстъчено, соево, царевично, ленено олио, масло от памучно семе, растителни масла, маргарин и други изкуствени транс-мазнини, масла от ГМО зърна, свинска мас от търговските вериги печен шамфъстък, покълнали бобови растения, бразилски орех, хумус, сух грах, повечето бобови растения (вкл. сушени боб и леща), фъстъци, ленено семе, семена от чиа, соя, соеви ядки, царевични зърна оризов и грахов протеин, морски дарове с високо съдържание на живак или отглеждани в стопанства, соев протеин, пшеничен протеин/глутен, боб, сирене и други пастьоризирани или сготвени млечни продукти (с изключение на масло)
Моля, имай предвид, че глутенът и млечните продукти трябва да бъдат избягвани от хора с хашимото.

За да видиш пълния списък на храните, които можеш да включиш и тези, които трябва да избягваш, посети уебстраницата на The Bulletproof Diet: https://www.bulletproof.com/diet/bulletproof-diet/the-complete-illustrated-one-page-bulletproof-diet/

Какво количество храна е допустимо да приемаш, ако следваш Бронирана диета?

Характерно за този хранителен режим е, че не се налага да броиш калории или да измерваш теглото на храната. Стига да спазваш горе-долу относителното съотношение на бронираните храни по видове, диетата ще работи.

Bronirana-dieta

Препоръките по тази линия са следните:

  • 50-70% добри мазнини
  • 20% и повече органични зеленчуци (от групата на бронираните)
  • 20% невъзпалителни протеини
  • 10% или повече пребиотични фибри от всякакви източници
  • 5% плодове / скорбяла

 

 

Как да приготвяш храната си според Бронирана диета?

Създателя на Бронираната диета Дейв Аспрей, както много други привърженици на здравословното хранене, препоръчва приема на колкото се може повече сурови храни и такива, претърпели само лека термична обработка. Печенето при температура до 160 градуса по Целзий и готвенето под налягане са следващите два неинвазивни метода за приготвяне на храна. На противоположната страна на скалата като най-унищожителни за полезните вещества в храната се нареждат пърженето в маслена баня, сотирането, печенето при висока температура или на скара, както и обработката на храната в микровълнова фурна.

Кога да се храниш и кога да правиш фастинг?

Според Бронираната диета някои периоди са добри за фастинг, а определени часове от деня са подходящи за едни храни и неподходящи за други. Така например приемът на бронирано кафе се предполага да бъде сутрин или в часовете преди обяд. За плодовете са отредени по-късните часове на деня, между 18 и 20 часа. А приемът на протеини, зеленчуци и полезни мазнини може да бъде или по всяко време на деня, ако следваш по-базовия вариант на диетата, или в часовете между 12 и 20 часа, в случай че си във фастинг режима. Повече детайли за Бронираната диета можеш да прочетеш на нейната уеб страница: https://www.bulletproof.com.

Кога да се придържаш към този вид хранене?

Ако се възстановяваш от интоксикация с или излагане на плесени. Бронирата диета също така се използва с цел редуциране на теглото, повишаване на енергията и подобряване на концентрацията.

Най-добрите практики, които да спазваш:

Изследване за плесени може да бъде направено чрез панела за чувствителност и непоносимост на ALCAT.

Извършването на компютърно томографско сканиране може да бъде полезно за установяване дали имаш гъбична инфекция в синусите.

Още по темата

Може би си чувала за Дейв Аспрей, талантлив биохакер, създател на бронираното кафе и автор на книгата „Бронираната диета“ – бестселър на Ню Йорк Таймс, но вероятно не знаеш, че кафето Bulletproof и Бронираната диета са плод на стремежа на Дейв да преодолее хашимото.

В един момент от живота си Дейв е тежал около 140 килограма, непрекъснато е имал замъгляване на мозъка и постоянно се е чувствал изтощен, въпреки че е консумирал нискокалорични храни и е спортувал шест дни в седмицата. В крайна сметка той бива диагностициран с хашимото. Дейв открива, че глутенът и токсичната плесен са били основни отключващи фактори за неговото състояние.

Стремежът му да избягва токсичната плесен в храната го кара да създаде превърналите се в негова запазена марка бронирано кафе (напитка с ниско съдържание на мухъл и кръстосано реактивни токсини), Бронирана диета и много хранителни добавки. Сега Дейв е като изкарано от списанията мускулестото момче с висока функционалност, управлява успешна компания, а автоимунното му заболяване е в ремисия.

Примерен хранителен план:

Закуска Обяд Вечеря
salata-s-yaytsa-i-kokosov-chips
Салата от яйца и кокосов чипс
ribna-yahniya-v-ured-za-bavno-gotvene
Рибна яхния с кейл в уред за бавно готвене
supa-s-kyuftenca-i-karfiol
Супа с кюфтенца и карфиол

И за финал

Възможно е всички препоръчани от д-р Изабела Уенц диети и протоколи по-скоро да те объркат и демотивират, отколкото да те амбицират да направиш нещо хубаво за себе си.  Ако си се изгубила някъде между редовете и огромните списъци с разрешени и забранени храни, които публикуваме през последните месеци, то знай, че всички тези принципи са съчетани умело и в лесни стъпки в цялата лечебна програма, която можеш да откриеш в книгата на Изабела „Протоколът Хашимото“. А в готварската си книга „Хашимото: Хранителна фармакология“ тя допълва тази информация и дава множество (повече от 125) вкусни готварски рецепти, подходящи за протокола, но и извън него. Т.е. ще можеш да готвиш по нея дълго време. Дори и когато не спазваш стриктно протокола.

В своя 90 дневен план д-р Уенц е комбинирала всички детайли, така че да не те стресират излишно, и е свела нещата само до изпълнение. Споделям с теб, че имаме изключителни положителни обратни връзки от наши читатели, които са приложили протокола, подобрили са осезаемо здравословното си състояние и са се разделили с доста от неприятните симптоми, с които върви хашимото. Също така е важно да спомена, че този протокол може да се прилага и в други случаи, а не само при хашимото.

Важно уточнение!

„Протокол“ означава, че има точни и ясни правила, както и логика в последователността на прилагането на препоръките. Можеш да получиш максимален резултат само ако прилагаш всички препоръки от него в посочената последователност и продължителност. Разбира се, можеш да прилагаш периодично само някои от препоръките, но тогава ще имаш и частичен резултат.

И двата варианта са подходящи. Зависи с какво темпо искаш да се движиш. Или, ако искаш да напредваш бавно и да не се стресираш прекалено много от някои от препоръките, пропусни ги. Но избери няколко, които ще прилагаш за постоянно. Ако обаче искаш по-осезаеми резултати, прочети отново книгата. Планирай кога ще започнеш с прилагането на целия протокол и действай! Все пак това са само 90 дни, т.е. 3 месеца, след които ще се разделиш с повечето (а много вероятно и с всички) неприятни симптоми на хашимото.

Източници:
parvoprichinata-800x800

Тиреоидит на Хашимото. Първопричината

hashimoto-800x800

Протоколът Хашимото

hranitelna-farmakologia-800x800

Хашимото: хранителна фармакология

уебстраницата на Бронираната диета:  https://www.bulletproof.com

promo-izabela

Промопакет д-р Изабела Уенц

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.
You need to agree with the terms to proceed

Меню