fbpx

До всички родители!

Или как възпитаваме момичетата?

До всички родители! Днес споделяме една изключително важна гледна точка, която, надяваме се, ще ни накара да се замислим как от любов и от желание да дадем най-доброто на децата си… понякога правим грешки. Особено ако си родител на момиче – прочети задължително! Също, ако си като мен – родител на момиче и на момче. И какво е посланието ни към днешните момичета и момчета въобще?

Още по темата – как възпитаваме момичетата и момчетата можеш да видиш във вдъхновяващата лекция на Решма Сауджани в TED. Един от ключовите въпроси, които поставя лекцията е какви точно послания отправяме към момичетата. И защо отправяме съвсем други към момчетата?

Важно! Публикуваме дословен превод на статията от тук защото вярваме, че като родители имаме какво да си вземем от нея.

Мат Фрай прави тази снимка в местната библиотека в Канзас Сити, Мисури, когато забелязва голямата разлика между посланията към момчетата и тези към момичетата.

Когато Мат Фрай завежда децата си в библиотеката, той изобщо не предполага, че ще разбуни така духовете в интернет. Но щом вижда 7-годишната си дъщеря да заглежда корицата на списание Girls’ Life („Момичешки живот“), Мат усеща, че трябва да направи нещо по въпроса.

Текстът до лицето на модела на корицата обещава съвети за „Вашата мечтана коса“ и „Есенна мода, в която ще се влюбите“. „Тест: Готови ли сте да си имате гадже?“ гласи друг текст там.

Няколко рафта по-нагоре се намира списанието Boys’ Life („Момчешки живот“), на чиято корица е написано: „Изследвайте бъдещето си: астронавт? Художник? Пожарникар? Готвач?“. На корицата има микроскоп, сателит, чук. За разлика от корицата на Girls’ Life, на тази на Boys’ Life няма да прочетете нищо за контролен списък с критерии за избор на дънки или други подобни.

Фрай поставя двете списания едно до друго и им прави обща снимка, която публикува онлайн.

Тъжен микрокосмос на това какво според нашето общество означава да бъдеш момиче в сравнение с това да си момче. Имам три дъщери, които трябва да възпитам, и това разбива сърцето ми. Ще се боря със зъби и нокти момичетата ми да не растат в тази реалност.

В своята публикация Фрай отбелязва местната библиотека в Канзас Сити, надявайки се, че може би персоналът ще преосмисли избора си на списания и това ще бъде всичко.

Но три седмици по-късно снимката на Фрай, сравняваща кориците на Girls’ Life и Boys’ Life, вече е споделена хиляди пъти, включително от Ейми Шумър (комедиантка и актриса), която просто написва: „Не“. Чрез коментара на комедиантката снимката попада в предаването Today и хиляди хора от целия свят се включват активно в дебата по горещата тема:

Какво послание изпраща това на момичетата?

Графичният дизайнер Катрин Йънг вижда за първи път снимката във Facebook, когато нейна приятелка я споделя с коментара: „Не сме ли 2016 година? Жена не се ли кандидатира за президент?“. Звучи толкова сексистко, че Йънг не вярва, че може да е истина. Но то е. „Освен това бях достатъчно изненадана, за да направя нещо“, казва Йънг. Така че тя се залавя за работа – преправя снимката и посланията и пуска своя публикация в блога си късно една вечер. „Оправих я“, написва Йънг.

Преправената от Катрин Йънг корица на Girls’ Life

Графичният дизайнер Катрин Йънг преработва корицата на списание Girls’ Life след шума около нея в интернет. „Оправих я“, написва тя. С любезното съдействие на Катрин Йънг

Във версията на Йънг заглавието „Събуждай се красива! Защото сутрините са тежки…“ е превърнато в „Събуждаш ли се гладна? Здравословни храни за подкрепа на организма в тежки дни“, а „Вашата мечтана коса“ – във „Вашата мечтана кариера“. Моделът на оригиналната корица, актрисата Оливия Холт, е заменен с Оливия Халиси – носителка на голямата награда на научното изложение Google Science Fair за 2015 година.

Модифицираната корица на Йънг взривява интернет. Нейният блог – за който тя се шегува, че дори майка ѝ не го чете – става изключително посещаван и споделян, а снимката се разпространява в Twitter и Facebook.

„Реакциите са крайно положителни и много стоплящи сърцето – казва Йънг. – Писаха ми защитници на правата на момичетата в ООН, жени, които са на първа линия в армията, и даже един баща просто ми каза: „Знаете ли, давам си сметка, че казвам на сина си, че се гордея с него и неговите постижения. А на дъщеря си винаги казвам, че е хубава. Трябва да обръщам повече внимание на това как ѝ говоря и да се старая по-често да ѝ казвам неща от сорта на: „Леле, ти се справи чудесно на този тест!“ или „Вкара страхотен гол!“.

„Беше доста невероятно просто да видя, че има хора, до които този призив за събуждане е достигнал и които сериозно са се замислили по темата“, казва Йънг. Йънг не призовава хората да не купуват Girls’ Life – проблемът далеч надхвърля една корица или само едно списание.

Посланието за поставяне на красотата и външния вид на първо място преследва всяка съвременна тийнейджърка където и да отиде тя – от киното до хранителния магазин.

„Има момичета, които никога няма да се видят… в медиите. Без значение какво отличие ще спечелят на панаира на науката, нито какво соло ще изпеят. Те ще продължават да преценяват себе си по размера на дънките, които носят, или по това дали и доколко приличат на жената от корицата на списанието.“ – казва Йънг.

Йънг е израснала, поглъщайки списания за момичета, които са предлагали същите обещания и послания като тези на корицата на Girls’ Life. „Обожавах ги. Разглеждах ги с часове и от тях избирах нюанса на следващото червило, което щях да си купя. И винаги четях модните съвети – макар никой от тях никога да не беше подходящ за моя тип тяло. Но списанията днес могат и трябва да се справят по-добре.“

Списанието Girls’ Life, започнало да излиза през 1994 година, е насочено към момичета на възраст от 10 до 16 години. „Родителите могат да се доверят на списанието да напътства момичетата им през годините на порастване, без да ги насърчава да порастват твърде бързо“, обещава списанието.

Въпреки аналогията в имената списанието не е свързано с Boys’ Life, което е официалното списание на организацията на момчетата скаути в Америка. Girls’ Life е издание с нестопанска цел.

Всъщност зад много дискутираната августовска корица се крият насоки за това как да вземате добри решения и как да се справяте най-добре в училище. Статиите на уебсайта на списанието предлагат съвети какво да направите, ако приятел разкрие пред вас различната си сексуална ориентация, и как да започнете да се подготвяте за колежа, заедно със съвети за боядисване на косата и отговор на въпроса „Мога ли да си обръсна космите на корема?“.

Наистина се гордея със статията „Събуждай се красива!“. Става дума за здравословни навици за сън. Всички знаем, че тийнейджърите не спят достатъчно.

казва Карън Бокрам, издател и редактор на Girls’ Life от основаването му

Установявайки, че нейното списание е засмукано във водовъртеж от възмущение и критика в интернет, Бокрам насърчава хората да го прочетат, преди да го критикуват. „Тийнейджърките имат много различни интереси – казва тя. – Списанието се опитва да обхване всичките, а това означава съвети за преси за коса и очна линия наред с препоръки за книгите, които си заслужава да се прочетат тази есен.“

Списанието Girls’ Life не е единственото, което тази година разпали дебат относно посланията към момичетата. През пролетта Discovery Girls, насочено към по-млада аудитория, публикува статия със заглавието: „Кой бански костюм ти стои най-добре?“.

С това то си спечели критики, че подтиква 8-годишни момичета да се тревожат за извивките на тялото си.

Според Йънг масовата реакция на нейната модифицирана корица на Girls’ Life показва, че хората са готови за промяна. Тя иска да разговорът да се разшири отвъд списанията.

„Далеч по-важно от това списание на този рафт е просто положителното влияние в живота на едно момиче. Внимавайте с посланията, които вие отправяте към момичетата и момчетата. Мисля, че те са по-въздействащи. Дори от всичко, което децата ще прочетат или чуят в което и да е списание или медия.“

 

Източник: https://www.mprnews.org/story

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.
You need to agree with the terms to proceed

Меню