В следващите  няколко седмици ще предложим на вниманието ти поредица от статии, в които ще те запознаем с 13 от най-полезните хранителни протоколи при тиреоидит на Хашимото, описани от д-р Изабела Уенц. Тази седмица ще разгледаме по-обстойно темата хранене без соя. Протоколите и тяхното приложение се основават на откритията в нейните книги:

parvoprichinata-800x800            hashimoto-800x800              hranitelna-farmakologia-800x800

Абонирай се за нашия бюлетин, за да си сигурна, че няма да пропуснеш статия.

Хранене без соя

Време е за третия режим на хранене, препоръчан от д-р Изабела Уенц. В идеалния случай е добре да се прилага в комбинация с другите два – без глутен и без млечни продукти. Разбира се, и тук важи правилото, че не се отнасят на 100% за всички хора. Но както вече многократно споделихме, начинът да разбереш е само и единствено според твоите индивидуални характеристики. Как да го провериш? Чрез елиминационна диета.

Припомням обаче, че и соята, както и просото, е богата на фитоестрогени – естествени растителни хормони. Затова общовалиден принцип е, че не са препоръчителни за консумация от хора с хашимото и/или предразположени към хормонален дисбаланс.

И още нещо важно, над което си струва да помислиш. Проблемът със соята далеч не се изчерпва с това че 80 – 90% от нея в световен мащаб се произвежда от ГМО. По-сериозният проблем е, че тя буквално присъства в почти всяка храна. В домашно приготвената не толкова, но със сигурност е в 98% от всички пакетирани храни (включително и в био храните) и в много голям процент от храната, сервирана в ресторантите. А както знаеш, дозата е тази, която прави отровата! И дори и да не е ГМО (както е в био храните) и да не е източник на фитоестроген (какъвто няма как да не е), със сигурност ежедневна консумация в големи количества не е препоръчителна.

А къде има соя и как да намалим и избегнем приема ѝ? Чети нататък.

Общ преглед

Състоянието на някои хора се подобрява, след като спрат глутена; други се чувстват по-добре след изключване на млечните продукти, а на трети им се налага да премахнат още куп храни, като например соята. В проведеното от д-р Уенц проучване сред 2232 души с хашимото 63% съобщават, че са се почувствали по-добре след изключване на соята.

Как да започнеш да се храниш без соя?

bez-soya
vklyuchi-slednite-hraniЗащо соята е навсякъде?

Ще се изненадаш колко световноизвестни големи брандове храни, хранителни добавки и лекарства, както и козметика включват соя в състава на продуктите си. В първите седмици, в които започнеш да четеш етикетите на всичко, което приемаш (през устата, но и през кожата си), буквално няма да повярваш! Ще попиташ защо соята се използва толкова много? Има няколко причини:

  1. Основната е, че е евтина и е чудесен пълнеж. Соята, в частност соевият лецитин, е чудесен емулгатор, т.е. подпомага смесването на различни по вид и консистенция вещества, обединява ги (на кулинарен език – събира ги), смесва добре вкусовете им и ги прави по-плътни и кремообразни. Най-общо казано, подобрява текстурата.
  2. Прави храната и козметиката по-устойчиви. Респективно удължава срока им на годност. Мечтата на всеки производител.
  3. Улеснява технологичния процес на производство. Просто с нея (и със соевия лецитин) нещата стават много по-лесно и по-бързо.
  4. В козметиката, особено в кремовете за лице, определено помага за заглаждане на бръчките – точно заради растителните хормони в нея. Това е супер ефект, стига човекът, който използва крема, да не е на елиминационна диета без соя, да не страда от хашимото и да няма хормонален дисбаланс.

Кога да се придържаш към режим на хранене без соя?

Д-р Изабела Уенц е категорична:

Всички заболели от хашимото трябва да се придържат към хранене без соеви продукти.

Това е така понеже соята е един от най-вредните токсини за щитовидната жлеза.

Най-добрите практики, които да спазваш:

Елиминационната диета може да помогне за откриването на непоносимостта към соята (наред с много други непоносимости).

Примерен хранителен план при хранене без соя:

burito-s-lista-ot-zele

закуска: Бурито с листа от зеле

обяд: Палео салата на главния готвач с пиле

barbekyu-kyufteta

вечеря: Барбекю кюфтета със сотирани зеленолистни зеленчуци

 

 

 

 

 

 

 

 

Виж как да приговиш тези вкусни рецепти в линковете по-долу:
Бурито с листа от зеле
Палео салата на главния готвач с пиле
Барбекю кюфтета със сотирани зеленолистни зеленчуци

Множество рецепти без соя ще откриеш и в книгата на д-р Изабела Уенц „Хашимото: хранителна фармакология“.

За още рецепти провери в блога ни тук и тук.

Източници:
Хашимото. Първопричината“; „Протоколът Хашимото“; „Хашимото: хранителна фармакология“.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Fill out this field
Fill out this field
Моля, въведете валиден имейл адрес.
You need to agree with the terms to proceed

Меню
Have no product in the cart!